Wil je onze cookies accepteren?

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Je kan deze cookies weigeren met de mogelijkheid dat deze site minder goed werkt.

Ja, ik wil een goed werkende website! Privacy policy en cookiestatement

Er zijn 8 principes voor innovatie waar Google (niet de kleinste op het gebied van innovatie), ons mee stimuleert innovatief te zijn. Deze week gaan we in dit miniblog in op het derde principe van innovatie: “Deel alles wat je kan“. Door te delen wat voor gedachtengang je hebt, kun je anderen triggeren een goede toepassing voor jouw gedachten te vinden.

Organiseer vernieuwing

Al heel lang is ´collaboration´ (samenwerking) een belangrijk begrip binnen de muren van Google. Niet zo spannend natuurlijk dat je moet samenwerken, want waar moet je dat nou niet? Zelfs in het weekend op de sportvelden wordt er volop samengewerkt, dan toch ook zeker op het werk?

Samenwerken om je werk te doen is wel iets anders dan samenwerken om te innoveren. Om een innoverend bedrijf te zijn heb je echt nodig dat je sturing geeft aan de vernieuwing. Eén van de manieren om dit te doen is het houden van een wekelijks overleg met de top, waarin besproken wordt wat er aan nieuwe ontwikkelingen zijn.. Bij Google is dit zo georganiseerd dat in principe iedereen hier naartoe mag én dat het online over de hele wereld te volgen is. Intern Google dan, wel te verstaan.

Deel alles!

Door je nieuwe ideeën en ontwikkelingen te delen, geef je anderen de gelegenheid om te bekijken wat je hebt bedacht. Op zich zit daar natuurlijk een bedreigende kant aan, laten we daar niet te makkelijk aan voorbij gaan. Zeker in grotere bedrijven zijn er mensen die niet de nieuwe dingen bedenken, maar slim genoeg zijn om goede ideeën (van anderen) op te pakken en er (zelf) mee te scoren. Probeer dit fenomeen enigzins los te laten. Webr_deel_alles.pngAls je binnen één en hetzelfde bedrijf namelijk goed weet samen te werken, dan zouden deze mensen elkaar moeten opzoeken en de krachten bundelen. Kennelijk is er één goed om nieuwe creatieve dingen te bedenken en is de ander goed om dit intern verkocht te krijgen. Wie verdient er dan de credits? Maak er een combi van, zou ik zeggen!

Het grote voordeel van delen is juist dat anderen jouw idee kunnen verbeteren, uitwerken, corrigeren en ik weet niet wat voor kenniscombinaties je kunt bedenken hierbij. Uiteraard heeft Google hier ook een aantal interessante producten voor met Drive, Docs, Hangouts en Google+. Het delen van je kennis levert altijd op dat anderen ook hun kennis gaan delen. Samen kom je verder. Een enorm cliche, en daarom erg waar! Probeer dit zo in te richten in je organisatie dat je er de vruchten van plukt en versterk daarmee de innovatiekracht van je bedrijf. .

In het whitepaper over de 8 principes van Google over de innovatiecultuur lees je meer over dit derde principe van innovatie en uiteraard ook over de 7 overige principes voor innovatie bij Google.  Download het whitepaper door op de link of onderstaand plaatje te klikken. We denken graag met je mee hoe je daarbij zorgt voor een goede balans tussen online en offline werken.

White Paper Innovatieve cultuur