Wil je onze cookies accepteren?

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Je kan deze cookies weigeren met de mogelijkheid dat deze site minder goed werkt.

Ja, ik wil een goed werkende website! Privacy policy en cookiestatement

Webr_70-20-10_regel_voor_innovatie.jpgInnovatie is belangrijk. Een cliché van de bovenste plank en dus waar. Tegelijkertijd is het een horde die we niet altijd even makkelijk nemen. Want hoe zorg je voor de juiste innovatiecultuur en wat mag het allemaal kosten? Google is een bedrijf dat ons hierin een mooi voorbeeld geeft. Inmiddels bent u terecht gekomen in de vijfde blog over de innovatieprincipes van Google. In dit blog gaat het over het zogenaamde 70/20/10 model. . .

Maak ruimte voor innovatie

Voor veel ondernemers is het niet zo moeilijk om te bedenken waaraan men tijd zou moeten besteden. Aan onze core business! Er moet omzet worden gedraaid en daar moet iedereen zijn of haar steentje aan bijdragen. Tegelijkertijd heeft ook iedere ondernemer in de gaten dat je moet blijven werken aan vernieuwing, omdat de markt tenslotte ook altijd vernieuwt. Wat dat betreft is Google een voorbeeld om van te leren. Die zorgt namelijk voor een verdeling in werkzaamheden en projecten, volgens het 70/20/10 model.

Zorg dat 70% van je projecten bijdraagt aan je core business.

Webr_core_business.jpgJe core business. Dat waar je goed in bent. Dat waar je je geld mee verdient en waaruit je je onkosten en investeringen moet bekostigen. Zorg dat 70% van je projecten hieraan gerelateerd is en zich dus bezighoudt met de kern van je bedrijf!

20% van je project is gerelateerd aan je core business

Anders dan er middenin zitten, kunnen projecten ook gerelateerd zijn aan je core business. Stel dat je core business bestaat uit runnen van een restaurant. Dan kom je er op een gegeven moment achter dat het overdag vaak rustiger is dan ´s avonds en dat een groot deel van je ruimte grotendeels onbenut blijft gedurende 24 uur. Wellicht kun je een project beginnen om te zorgen dat er overdag meer gebruik gemaakt wordt van de ruimten (eetzaal) door de ruimte te verhuren. Daarmee haal je wellicht ook nog meer gasten naar je restaurant. ‘Ruimten verhuren’ is niet je core business, maar het heeft er in dit voorbeeld wel van alles mee te maken. Het is eraan gerelateerd.

Maak van 10% van je projecten innovatieve projecten

Webr_innovatieproject.jpgEr blijft nog 10% over. Zorg dat die 10% projecten echt vernieuwend van opzet zijn. Niet direct verband houdend met je core business, maar nog wel zodanig dat je er affiniteit mee houdt.
Het bekende ‘buiten-de-gebaande-paden-denken’. Met dit soort projecten creëer je ruimte om echt iets nieuws te gaan doen. Door te zorgen dat je financieel gezien dekking hebt uit de 90% andere projecten, stoot je je ook geen buil als er niets nuttigs uitkomt. Ieder project dat wél slaagt is meteen winst en belangrijke input voor de toekomst. Je zorgt er namelijk voor dat je kansrijke projecten gaat starten die mogelijk een uitbreiding van je core business gaan opleveren!

De innovatieve projecten geven ook voeding aan een cultuur van positiviteit omdat je ergens voor gaat, op een soort ontdekkingstocht. Dit voedt de core business en jaagt het bedenken van nieuwe plannen en het najagen van grote dromen in de toekomst verder aan.

Het whitepaper waarin alle 8 principes van Google over de innovatiecultuur worden uitgelegd, geeft meer toelichting hierop. En natuurlijk lees je daarin ook over de 7 overige principes voor innovatie bij Google. Download het whitepaper door op de link of onderstaand plaatje te klikken. We denken graag met je mee hoe je daarbij zorgt voor een goede balans tussen online en offline werken.

White Paper Innovatieve cultuur