Wil je onze cookies accepteren?

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Je kan deze cookies weigeren met de mogelijkheid dat deze site minder goed werkt.

Ja, ik wil een goed werkende website! Privacy policy en cookiestatement

Goede ideeën zijn essentieel om je bedrijf te vernieuwen. Maar waar vind je die? Alleen maar in je eigen bedrijf, bij de creatieve koppen of is er meer? Waarschijnlijk wel, maar hoe bereik ik die ideeën dan? Dit zijn vragen die ook spelen voor grote bedrijven zoals Google. Zoals de trouwe lezer van onze blogs weet, zijn we bezig met een serie blogs over de innovatiekracht van Google. In deze blog de 6e tip van Google: Zoek overal naar nieuwe ideeën.

Zoek overal naar ideeën

De beste ideeën kunnen onmogelijk van één team komen, een afdeling of van slechts één bedrijf. Bij Google geloven ze dat overal goede ideeën zijn te vinden, maar dat de uitdaging erin schuilt dat je de verbinding weet te leggen tussen de mensen met de goede ideeën (die je soms nog niet kent) en je bedrijf.

Maak contact door te helpen

Daar waar problemen zijn, zijn goede ideeèn. Maar waar precies? Google heeft een mooi voorbeeld met Google Maps in India. De infrastructuur was onvoldoende in kaart gebracht en daarmee was het nut van Googe Maps in India niet zo hoog. Webr_Klant_ideen.pngHet probleem concentreert zich daarmee op het up-to-date hebben van de plattegrond en alle data die je daarbij nodig hebt om een goede routeplanning te kunnen doen. Het Google Team in India bedacht toen dat de enige manier om de ontbrekende mapdata te verkrijgen is om de hulp van de gebruikers van Google Maps in te schakelen. Daarom is er een app gemaakt waarmee mensen de Mapdata kunnen bijwerken en zodoende in hun eigen directe omgeving de wegen beter in kaart kunnen brengen. Dit helpt de gebruikers in India en tegelijkertijd helpt het Google.

Zorg voor win-win

In een dergelijke constructie is er altijd sprake van een win-win situatie. Cliché van de bovenste plank natuurlijk, maar zoals altijd met clichés, het klopt. Doordat mensen zelf data bijwerken, profiteert niet alleen Google, maar ook de gebruikers zelf. Die kunnen daarna gebruik maken via Google Maps van de up-to-date kaarten. Er zijn veel meer voorbeelden van bedrijven die op deze manier gebruik maken van de kracht van gebruikers / klanten om te innoveren. Zo stelde Webr_Lego_co-creatie.jpgLego de vraag wat men graag als Lego product ontwikkeld zou willen zien. Ieder project met 10000 stemmen werd in productie genomen. En Nike kwam met de sportschoen die je zelf kunt ontwerpen. Prima te realiseren en het levert (nog steeds) enorm veel data op over de voorkeuren van hun klanten.

Ideeën verzamelen binnen het bedrijf

Naast extern heeft Google uiteraard ook binnen het bedrijf de voelsprieten aan staan. Net als bij veel (grotere) bedrijven zweeft er veel gestructureerde en ongestructureerde informatie rond binnen Google. Door gebruik te maken van Google Drive komt deze informatie breed beschikbaar. Het gaat echter niet alleen om documentatie en de informatie zelf. De mensen zijn cruciaal in innovatie. Daarom heeft Google een interne variant van Google+ uitgerold in de organisatie, waardoor medewerkers goed in contact kunnen komen met elkaar en ook op deze manier samen ideeën kunnen ontwikkelen.

Het whitepaper waarin alle 8 principes van Google over de innovatiecultuur worden uitgelegd, geeft meer toelichting hierop. En natuurlijk lees je daarin ook over de 7 overige principes voor innovatie bij Google. Download het whitepaper door op de link of onderstaand plaatje te klikken. We denken graag met je mee hoe je daarbij zorgt voor een goede balans tussen online en offline werken. White Paper Innovatieve cultuur