Wil je onze cookies accepteren?

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Je kan deze cookies weigeren met de mogelijkheid dat deze site minder goed werkt.

Ja, ik wil een goed werkende website! Privacy policy en cookiestatement

Data mining, big data en allerlei andere data begrippen vliegen ons tegenwoordig om de oren. En niet voor niets, want er is veel met data te doen. Neem bijvoorbeeld het feit dat er jaren geleden al juiste voorspellingen konden worden gedaan op basis van data. Bijvoorbeeld over de winnaar van het Webr_big_data.jpgEurovisie songfestival op basis van het zoekgedrag in Google. Ook wist Google eerder dan wie ook, waar in Amerka in 2009 een nieuw geval van de Mexicaanse griep zou worden ontdekt op basis van zoekgedrag naar specifieke symptomen van de ziekte.

Dit zijn 2 al best wel oude voorbeelden van de kracht van big data. Binnen iedere organisatie is echter een zekere mate van big data beschikbaar. Ook in het kleinbedrijf. De vraag is alleen wélke data precies, hoe kan die ontsloten worden en hoe kan die worden ingezet voor innovatie. En dat kan vaker dan je op het eerste oog wellicht zou denken.

Data verslaat meningen

Webr_facts_vs_opinions.pngOver het algemeen is het zo dat data de meningen verslaat. En dus is data bij een bedrijf als Google voor een groot deel beslissend bij de keuzes die gemaakt worden. Vrijwel alles wordt getest en gemeten waardoor er continue data beschikbaar is om keuzes of argumenten te onderbouwen met feiten.

Het maakt niet uit voor welke doeleinden data wordt verzameld, voor alle takken van sport in je organisatie is het nuttig. Uiteraard in sales om salesperformance te meten. Maar wat te denken van marketing waarin zoveel te meten is en je kunt zien wat op basis van de data de meest verstandige volgende marketinginterventie kan zijn. En niet in de laatste plaats de personeelszaken.

Human resources

“People Operations”, de human resource afdeling van Google heeft groot vertrouwen in de data die er beschikbaar is. Webr_Human_Resource_Management.jpgMedewerkers van Google krijgen ieder jaar de kans om in een anonieme vragenlijst hun mening te geven. Maar liefst 90% van de mensen maakt hier vrijwillig gebruik van en geeft op die manier aan hoe het staat met hun eigen welzijn, de bedrijfscultuur, de managers, de beloning en meer.

Naast zo’n jaarlijkse survey wordt er nog veel meer data bijgehouden, waarmee het effect van managementbesluiten goed gemeten kan worden en ook besproken wordt met de managers. Inzicht in het effect van je besluiten is essentieel voor volgende besluiten en reorganisaties. Dat voorkomt dat je reorganiseert op basis van onderbuikgevoelens en persoonlijke voorkeuren. Data is ook hierin je vriend.

Whitepaper

Het whitepaper waarin alle 8 principes van Google over de innovatiecultuur worden uitgelegd, geeft meer toelichting hierop. En natuurlijk lees je daarin ook over de 7 overige principes voor innovatie bij Google. Download het whitepaper door op de link of onderstaand plaatje te klikken. We denken graag met je mee hoe je daarbij zorgt voor een goede balans tussen online en offline werken.

White Paper Innovatieve cultuur