Wil je onze cookies accepteren?

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Je kan deze cookies weigeren met de mogelijkheid dat deze site minder goed werkt.

Ja, ik wil een goed werkende website! Privacy policy en cookiestatement

Na inmiddels 7 blogs over innovatieprincipes van Google volgt met deze blog de laatste in de rij. Voor de rekenwonders onder u, ja, dat zijn er acht in totaal. Webr_gebruikersonderzoek.jpgAcht principes die tot de mores van Google zijn gaan horen en die maken dat Google een innoverend bedrijf is en lijkt te blijven.

Deze blog gaat over de juiste focus hebben. Veel bedrijven kijken veel om zich heen en kopieren wat anderen doen. Bij Google gaat het om de gebruikers. Díe moeten de toegevoegde waarde beleven. Nu en in de toekomst. Anders is er geen voortbestaan. En als je die focus hebt, dan is het onderscheidende van je concurrenten van ondergeschikt belang.

Help je gebruikers!

De belangrijkste reden om te veranderen moet zijn dat je door die verandering je klanten of gebruikers (in het geval van Google) beter van dienst bent. Ik kies hier bewust voor deze formulering. Dus niet “beter van dienst kun zijn’,  maar ‘beter van dienst bént’! Het is belangrijk dat je hier zeker van bent. En dat ben je als je goed contact hebt met je gebruikers. Je kunt ze simpelweg de vraag stellen waaraan de meeste behoefte is. Niet iedereen zal meteen reageren, maar dat je tips krijgt die je vertellen waar je gebruikers écht op zitten te wachten is zeker.

Gmail

Toen Google  in 2004 Gmail introduceerde, dachten veel mensen dat ze daar geen goed mee deden. De vraag of de zoekmachinegigant niet te ver van zijn stiel af ging staan leek opportuun. Webr_Gmail.jpgToch heeft Google het gelijk aan zijn zeide gekregen. In plaats van een mailboxgrootte van 2-4 Mb, wat toendertijd gebruikelijk was bij de grote online mailbox verstrekkers, kwam Google met meer ruimte.. Tegelijkertijd was dat één van de grotere frustraties van gebruikers van online mailvoorzieningen. Schijfruimte en dus ook ruimte in een mailbox was schaars. Het aanbod van Google met een mailbox van 1 Gb ruimte, was dan ook onweerstaanbaar voor veel mensen. Inmiddels is Gmail dan ook de nummer 1 op het gebied van mailservices gebaseerd op het web, met een gebruikersaantal van ruim 425 miljoen actieve gebruikers.

Whitepaper

Aan het begin van dit blog noemde ik al dat de focus op gebruikers er één is van 8 principes van Google over de innovatiecultuur. Hierin lees je uiteraard ook over de 7 overige principes voor innovatie bij Google. Download het whitepaper door op de link of onderstaand plaatje te klikken. We denken graag met je mee hoe je daarbij zorgt voor een goede balans tussen online en offline werken.

White Paper Innovatieve cultuur