Wil je onze cookies accepteren?

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Je kan deze cookies weigeren met de mogelijkheid dat deze site minder goed werkt.

Ja, ik wil een goed werkende website! Privacy policy en cookiestatement

Van je boekhouding wil je geen last hebben, maar je wilt er wel gebruik van maken. Verlos je bedrijf van een tijdrovende boekhouding door hem online te automatiseren, een echte online boekhouder te nemen en je boekhouding goed te (laten) beveiligen. Hiermee bespaar je direct tijd, geld en frustratie. Gastblogger Renee Petiet is marketeer bij OAMKB en blogt en vlogt tevens voor De Ondernemer.nl

1. Automatiseer je online boekhouding tot wel 70%

Online versie
Wanneer je nog een offline boekhoudpakket hebt is het tijd om op zoek te gaan naar een online variant. Dit bespaart je namelijk tijd en geld en geeft je meer inzicht in je cijfers zodat je de onderneming sneller kunt bijsturen. Sommige offline pakketten hebben een online versie waardoor je gemakkelijk kunt overstappen. Offline pakketten zijn duur(der) in de aanschaf en worden niet continu ge-update met nieuwe faciliteiten. Een online boekhouding betaal je door middel van een maandelijks abonnement.

Automatiseren
Heb je al een online boekhouding, zorg dan dat die optimaal geautomatiseerd wordt door koppelingen met de bank, mail, projectadministratie en jouw begrotingspakket. Hierdoor heb je 24/7 up-to-date cijfers, kun je overal ter wereld met je smartphone in je boekhouding kijken om nog even snel te kunnen beslissen over een aankoop of investering. Het handmatige, foutgevoelige inboekwerk wordt nu automatisch gedaan en een goede gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat je met 1 druk op de knop een herinnering kunt versturen, je VW rekening bekijken, de kosten per kostenpost… Hoe je het moet doen lees je in dit gratis e-book.

Waarom?
Bedenk, los van het voordeel van 24/7 inzicht in je cijfers ook hoeveel tijd en geld je bespaart wanneer je administratie door een optimale automatisering inmiddels al 70% volledig automatisch verloopt.

online_boekhouden.jpg

2. Neem een echte online boekhouder

Niet op je loonlijst
Je hebt waarschijnlijk geen boekhouder op de loonlijst staan en dat zal ook later niet nodig blijken. Een echte online boekhouder zal je online boekhouding automatiseren en dus ook op zijn of haar eigen tijd veel besparen. Jouw boekhouder hoeft namelijk alleen nog de facturen die niet automatisch herkend kunnen worden door de software in te boeken en de aangiftes te verzorgen.

Wat je boekhouder je niet vertelt
Let op: de meeste boekhouders zeggen dat ze ook kunnen werken in een online boekhouding, maar wanneer zij nog steeds op de oude manier manier werken, dat wil zeggen dat hun focus nog steeds ligt op het (handmatig) inboeken, dan betaal je dus tot wel 70% te veel! Het is aan te raden een boekhouder te kiezen die de switch naar online boekhouden volledig heeft gemaakt en ook jouw online boekhouding weet te automatiseren zodat die het maximale uit een geautomatiseerde boekhouding voor je kan halen.

Neem geen boekhouder maar een financieel adviseur
Daar komt direct een nieuw aspect bij om de hoek kijken: de boekhouder is nu geen boekhouder meer, maar functioneert als jouw financieel adviseur met wie je kunt sparren over de ambities met je bedrijf en je bijstaat bij alle financiële beslissingen. En ook die hoef je niet in dienst te nemen, want je kunt beter zorgen dat je toegang hebt tot alle financiële expertise.

3. Beveilig je online boekhouding

Hackers
Er zijn veel professionele hackers actief, want criminaliteit is niets nieuws; zo wordt administratie op papier ook gestolen. Het is uiteraard wel van belang om online boekhouden op de juiste wijze te beveiligen. Dat gaat deels via de online boekhoudsoftware met encryptie en tweestaps verificatie, en deels door de gebruikers die op verantwoorde wijze moeten omgaan met informatie. Zorg dat een expert op het gebied van online boekhouden dit voor je instelt. Je leest hier meer over in het gratis 5 delig e-book.

De voordelen
De belastingaangifte digitaal indienen is al jaren de standaard, maar online boekhouden is nog niet voor iedereen gemeengoed, en de automatiseringsslag die je hiermee kunt maken al helemaal niet. En dat is zonde, want daardoor maak je als ondernemer niet maximaal gebruik van de voordelen:

– 24/7 inzicht in je cijfers zodat je direct kunt bijsturen waar nodig
– Je cijfers altijd en overal bij de hand, via laptop, smartphone, tablet, zodat je snel beslissingen kunt nemen
– Automatiseren van je hele administratie waardoor je tot wel 70% aan tijd bespaart
– Nooit meer facturen inboeken en terugzoeken in stoffige mappen

Achterlopen kost inmiddels dus simpelweg onnodig tijd, geld en frustratie. Download het gratis 5 delig e-book om het maximale uit je boekhouding te halen.

Welke online boekhouder kies je?
Een groot voordeel van online boekhouden is de mogelijkheid de administratie te delen met een online boekhouder. Dat is een externe partner die de online boekhouding van de onderneming op afstand kan inlezen en kan assisteren met de berekeningen, facturen en het contract beheer. Doordat hij/zij niet steeds langs hoeft te moeten komen, bespaar je veel tijd en geld.

Aangezien de boekhouding door het online boekhoudpakket gedaan wordt, is het dus belangrijk te kiezen voor iemand die je online boekhouding voor je instelt en deze optimaal kan automatiseren. Vervolgens mag je van deze man of vrouw verwachten dat die zich toelegt op het adviseren in wat het beste is voor jouw bedrijf. De juiste keuze valt dan dus op iemand met de relevante opleiding en werkervaring die dit kan.

Bij OAMKB hebben we dan ook geen boekhouders maar financiële experts die de boekhouding voor je inrichten, automatiseren en je vervolgens bijstaan in alle financiële beslissingen. Voor meer info kan je terecht op de website van OAMKB.