Case Berden

Voor warenhuizen zoals het Limburgse Berden (sinds 1902) liggen de uitdagingen overal. Klanten oriënteren zich (en kopen!) veel meer online, dus op alle fronten moet er optimaal gepresteerd worden. Berden ziet in deze veranderende wereld vooral ook kansen om zich te onderscheiden.

De uitdaging

Om de drukke, veeleisende en goed geïnformeerde klant van vandaag te verleiden iets bij je te kopen, moet je veel in huis hebben als warenhuis. Er moet meer gebeuren om klanten naar binnen te halen en eenmaal binnen is de koop ook niet zo maar gesloten. De basis is vanzelfsprekend op orde, maar daarnaast is het zaak dat de verkopers zeer goed op de hoogte zijn van alles wat er te koop is en dit persoonlijk kunnen overbrengen. En daarmee in hoge mate het plezier van winkelen vergroten, aldus Jan Berden van Berden. De vraag was wat kan Berden doen om optimaal in te spelen op de vele veranderingen in de retail?

‘Naast kosten besparen vinden we het tijd voor vernieuwing. Om de concurrentie met prijsconcurrenten aan te gaan, moeten we mee veranderen. Als we betere antwoorden voor klanten willen formuleren, is een betere samenwerking noodzakelijk. En daarvoor zijn we op zoek gegaan naar een nieuw systeem, naar een nieuwe manier van werken.’

De oplossing

In de retail is klantcontact cruciaal. Om te kunnen focussen op goede kwaliteit en service, wil Berden dus zo min mogelijk tijd kwijt zijn met omslachtige procedures of frustrerende beperkingen. G Suite is hiervoor de ideale oplossing.

‘We zagen het als een alternatief voor Windows van Microsoft. Maar het is veel meer gebleken dan een ander besturingsprogramma. Het is echt een andere en betere manier van werken geworden.’

Berden stond er van meet af aan positief in. Men zag het als een kans in plaats van als een risico. Meer dan voorheen is de informatievoorziening intern op orde en gelijk over de verschillende vestigingen. En hetzelfde geldt voor de manier van werken. Berden is klaar om extra stappen te zetten naar de markt.

‘Webr heeft dit heel prettig begeleid. Ze hebben ervoor gezorgd dat niet alleen de techniek werkt, maar ook dat de processen zijn verbeterd. Bovendien is de nieuwe manier van werken goed geland binnen de organisatie. Webr overziet de werkzaamheden die noodzakelijk zijn. Ze faseren het traject waardoor het risico op fouten is geminimaliseerd.’

Het resultaat

Berden zag kansen voor de toepassing van nieuwe technologie. Van alle verbeteringen plukken met name de klanten de vruchten. Berden heeft meer real time inzicht in hun behoeften met minder moeite.

‘Je denkt van te voren dat de noodzaak om over te stappen niet zo groot is. Tot je met Webr in zee gaat. Er verandert meer dan dat je verwacht in positieve zin. Berden is echt anders gaan samenwerken. Met als belangrijkste resultaat: meer klantinformatie aan de kassa en een hogere klanttevredenheid.’

De samenwerking en interne communicatie tussen de verschillende afdelingen en warenhuizen is veel efficiënter geworden. Informatie kan op een simpele manier worden gedeeld, gelijktijdig bewerkt en zaken kunnen gezamenlijk besproken worden in de Hangouts. Hierdoor is bijvoorbeeld het reizen tussen locaties sterk verminderd. Aangezien werk en privé steeds meer in elkaar overlopen is het daarnaast erg handig dat mail en ook de agenda thuis bekeken kunnen worden. Tot slot is de informatievoorziening verder verbeterd door met Google Sites een intranet te maken met behulp van de medewerkers zelf.

‘Mijn tip: niet wachten maar doen. Er zijn altijd redenen om te twijfelen. Maar zo kom je nooit ergens en je kunt niet achterblijven als je in deze wereld succesvol wilt zijn. Als je er mee werkt is de verandering in praktische zin niet eens zo groot. Je hebt het zo door. Maar de verandering in wat het samenwerken oplevert is des te groter!’

Berden

Berden is een familiebedrijf uit Limburg dat mensen en huizen stijlvol aankleedt.

Ooit klein begonnen met een winkeltje in 1902, maar inmiddels uitgegroeid tot een onderneming met ruim 450 medewerkers. Kwaliteit, service en gastvrijheid maken Berden de meest geliefde winkels en warenhuizen binnen Limburg. Het is de missie van Berden om klanten zich zodanig te laten kleden en huizen in te laten richten dat ze zich gelukkig voelen. Maar niet alleen de klanten van Berden, ook de werknemers moeten gelukkig zijn, thuis en op het werk.