Case D-reizen

De reisbranche is volop in beweging. Wie op reis wil, gaat tegenwoordig het internet op en vindt daar talloze aanbieders die elk plekje op de aarde bereikbaar maken. De rol van het reisbureau in de straat is hiermee veranderd. Haar positie dicht bij de consument richt zich nog nadrukkelijker op het adviseren en ontzorgen.

De uitdaging

De grote hoeveelheid aanbieders op het internet biedt ook kansen voor het reisbureau. In het woud van aanbieders, kan het reisbureau juist haar functie pakken om het beste aanbod voor de klant te vinden. Want ze kennen niet alleen de markt als geen ander, maar vooral ook de klant. Het reisbureau als match maker voor reiziger en bestemming.

‘‘Bij D-reizen werken we met een persoonlijke reisassistent. Reisassistenten kennen hun klant goed en weten waar hij of zij blij van wordt. Uit het enorme reisaanbod vinden zij datgene wat het beste aansluit bij de wensen van hun klant. Dat ontzorgt en scheelt enorm veel tijd.’

Om hun positie in de reisbranche te behouden zullen werknemers van de reisbureau’s makkelijker moeten kunnen samenwerken en communiceren. D-reizen heeft hierdoor de behoefte aan een verbeterd communicatieplatform. Eén tool tussen de persoonlijke reisassistenten onderling en hun coach om ook op afstand direct te kunnen communiceren met elkaar ten behoeve van persoonlijke ontwikkeling van de persoonlijke reisassistenten. Doel: de individuele klant de best passende reis aanbieden volledig afgestemd op zijn persoonlijke behoefte. Tegelijkertijd is het ook voor D-reizen noodzakelijk om in deze concurrerende branche lean en mean te blijven qua kosten. Kortom, de uitdaging was de interne communicatie mogelijkheden uitgebreider én goedkoper te maken.

De oplossing

G Suite biedt D-reizen de oplossing om, ook op afstand, snel en effectief te kunnen samenwerken. Met behulp van de tools binnen G Suite is het mogelijk om alles samen te brengen in één platform, inclusief email, directe communicatie via Hangouts en chats en delen van bestanden. Wel zo handig en minder onderhoud, aldus Ferry Kurver, Informatie Manager D-reizen.

‘‘Voor ons is goed werk leveren het ontzorgen van de klant. Webr heeft die rol ook naar ons uitstekend ingevuld. Ze richten zich op het oplossen van problemen, denken constructief mee en kunnen snel schakelen. Een mooi voorbeeld van er zijn voor je klant.’

Naast de technische implementatie van de tools en het bieden van oplossingen voor specifieke processen is door Webr ruim aandacht besteed aan de nieuwe manier van werken binnen de organisatie. Een groot deel van de medewerkers van D-reizen was privé al bekend met Gmail. De verandering verliep geruisloos en soepel.

Het resultaat

Het gebruik van G Suite en specifiek van de geïmplementeerde Hangouts en Chats is een enorme toegevoegde waarde in de communicatie tussen de persoonlijk reisassistent en de coach, aldus Ferry Kurver. Dat geldt ook voor het gebruik van de email functionaliteit. Google doet al het zoekwerk, dus je hoeft informatie niet meer zelf te structureren. D-reizen is niet alleen positief over de technische realisatie en de maatwerk toepassingen van G Suite.

“Webr is in staat snel onze bedrijfsprocessen te doorgronden en op basis van ervaringen bij andere bedrijven met passende oplossingen te komen.”

Met de tools van G Suite en de gefaseerde implementatie door Webr zijn zowel de behoefte aan een lean and mean kostenstructuur als verbetering in de communicatiemogelijkheden ingevuld; alles binnen één platform.

D-reizen

D-reizen is een landelijke keten van reisbureau’s met ruim 260 vestigingen in Nederland, een klant contact center en een online vakantiewinkel. D-reizen heeft als doel haar klanten volledig ontzorgen en doet dit graag op persoonlijke wijze. Daarom heeft elke klant zijn vaste persoonlijke reisassistent die altijd bereikbaar is voor hulp of vragen, of dit nu online is, aan de telefoon of in de winkel.